Członkowie śremskiego Koła Polskiego Związku Niewidomych wizytowali ratusz
14 listopada 2023 r. w Urzędzie Miejskim w Śremie gościli członkowie śremskiego koła Polskiego Związku Niewidomych. Osoby niewidome i niedowidzące miały okazję przetestować i ocenić najnowsze rozwiązania architektoniczne oraz udogodnienia mające ułatwić korzystanie osobom niepełnosprawnym z usług urzędu i budynku.
Grupę niewidomych przy wejściu do ratusza przywitali Hanna Brukarczyk - Sekretarz Gminy oraz Bartosz Żeleźny - Zastępca Burmistrza Śremu, którzy opowiedzieli o rozwiązaniach dedykowanych dla osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Śremie. Goście odwiedzili gabinet burmistrza Śremu Adama Lewandowskiego, z którym podzielili się uwagami i sugestiami dotyczącymi rozwiązań dla osób niewidomych i słabowidzących w Śremie.
Członkowie śremskiego koła mieli okazję przetestować dotykowe mapy pomocne w orientacji przestrzennej w ratuszu (mapy tyflograficzne). W budynku na podłodze oraz na zewnątrz zostały zamontowane wypukłe ścieżki, które umożliwiają poruszanie się niewidomym po korytarzach przy pomocy laski. W newralgicznych miejscach zainstalowano poręcze ułatwiające przemieszczanie się po schodach. Osoby niewidome i słabowidzące przetestowały systemy oznaczeń pomieszczeń w języku Braille'a.
Biuro Obsługi Klienta na parterze ratusza wyposażono w liczne rozwiązania dedykowane osobom ze szczególnymi potrzebami. Niedosłyszący klienci z aparatem słuchowym mogą korzystać z pętli indukcyjnych - urządzeń wspomagających podczas rozmowy z urzędnikiem. Zadaniem pętli indukcyjnej jest przekazanie bez zniekształceń akustycznych komunikatów urzędnika „prosto do ucha” klienta korzystającego z aparatu słuchowego. Ponadto osobom głuchoniemym oferowana jest obsługa w języku migowym w trybie zdalnym i stacjonarnym.
Klienci słabowidzący mogą korzystać z lupy elektronicznej, która umożliwia duży stopień powiększania dokumentów oraz duże w stosunku do tradycyjnych lup optycznych pole widzenia.
Podczas spotkania w sali sesyjnej rozmawiano o dostępności cyfrowej oraz elektronicznych rozwiązaniach, z których korzystają osoby niewidome i słabowidzące. Goście zwrócili uwagę na potrzebę dostosowywania bankomatów do potrzeb niepełnosprawnych oraz asystentów w dużych samoobsługowych marketach handlowych.
Urząd Miejski w Śremie oferuje usługi osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z niepełnosprawnościami, na wysokim poziomie.